Ohjaus: John Hughes
★★★☆☆
1980-luvulla valtavan suosion saavuttaneista college-elokuvista moni vaikuttaa nykyäänkin kelvolliselta saavutukselta, koska niistä sangen useassa valotetaan tavanomaisen pariutumisrungon lisäksi sikäläisen yhteiskunnan luokkajärjestelmää, jossa ensimmäinen jako tapahtuu koulumaailmassa.
Lajin palvotuimmaksi ohjaajaksi ja käsikirjoittajaksi kohosi John Hughes, joka vuosikymmenen puolessa välissä valmisti tukun aiheeseen paneutuvia nuortenelokuvia.
Synttärit (1984), Breakfast Club (1985) ja Ferris Bueller vaihtaa vapaalle (1986) synnyttivät monta nopeasti sammunutta tähdenlentoa, joista Molly Ringwald,Anthony Michael Hall ja Ally Sheedy näyttelevät myös tässä elokuvassa.
Chicagolaisen koulun luokkahuoneeseen sijoittuva kamarielokuva kertoo joukosta jälki-istuntoon lauantaipäiväksi passitetuista "ongelmanuorista", joita edustavat tutut stereotyypit: lukutoukka, kovis, urheilija, outolintu ja koulun kuningatar.
Toisiaan karsastavan porukan jäsenet setvivät pakkoistunnon aikana omia traumojaan ja keskinäistä suhdettaan.
Breakfast Club edustaa monella tapaa tärkeää nuortenelokuvaa, jonka pitkissä ja puheliaissa kohtauksissa paneudutaan koheltamisen sijasta ihmisten persooniin. Arkkityypit kasvavat hiljalleen omanlaisikseen yksilöiksi suljetun huoneen paineen raaputtaessa pintasilauksen ihmisten iholta.
Näin ollen elokuva vastaa sekä murrosiän haasteissa painivan nuorison lohdun huutoihin että heidän vanhempiensa ymmärrystä kysyvään kummasteluun. Ratkaisuja merkittävämmäksi osoitetaan niihin vievä kivinen tie, jota matkatessa jokainen joutuu oppimaan jotakin uutta.
Paljon huonommin komedia on säilyttänyt kosketuspintansa tämän päivän ulkoiseen todellisuuteen, jota mustentavat monta luokkaa ahdistavammat ja vaarallisemmat ongelmat. Identiteetin ja kasvamisen peruskysymyksiä Breakfast Club käsittelee kuitenkin nuoria kuuntelevaan ja kunnioittavaan sävyyn, heidän kielellään.
Synttärit (1984), Breakfast Club (1985) ja Ferris Bueller vaihtaa vapaalle (1986) synnyttivät monta nopeasti sammunutta tähdenlentoa, joista Molly Ringwald,Anthony Michael Hall ja Ally Sheedy näyttelevät myös tässä elokuvassa.
Chicagolaisen koulun luokkahuoneeseen sijoittuva kamarielokuva kertoo joukosta jälki-istuntoon lauantaipäiväksi passitetuista "ongelmanuorista", joita edustavat tutut stereotyypit: lukutoukka, kovis, urheilija, outolintu ja koulun kuningatar.
Toisiaan karsastavan porukan jäsenet setvivät pakkoistunnon aikana omia traumojaan ja keskinäistä suhdettaan.
Breakfast Club edustaa monella tapaa tärkeää nuortenelokuvaa, jonka pitkissä ja puheliaissa kohtauksissa paneudutaan koheltamisen sijasta ihmisten persooniin. Arkkityypit kasvavat hiljalleen omanlaisikseen yksilöiksi suljetun huoneen paineen raaputtaessa pintasilauksen ihmisten iholta.
Näin ollen elokuva vastaa sekä murrosiän haasteissa painivan nuorison lohdun huutoihin että heidän vanhempiensa ymmärrystä kysyvään kummasteluun. Ratkaisuja merkittävämmäksi osoitetaan niihin vievä kivinen tie, jota matkatessa jokainen joutuu oppimaan jotakin uutta.
Paljon huonommin komedia on säilyttänyt kosketuspintansa tämän päivän ulkoiseen todellisuuteen, jota mustentavat monta luokkaa ahdistavammat ja vaarallisemmat ongelmat. Identiteetin ja kasvamisen peruskysymyksiä Breakfast Club käsittelee kuitenkin nuoria kuuntelevaan ja kunnioittavaan sävyyn, heidän kielellään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti