keskiviikko 11. joulukuuta 2013

Citizen Kane (1941)

Ohjaus: Orson Welles
★★★★★
Nuoren huimapään sovittama radioversio H.G. Wellsin tieteisklassikosta Maailmojen sota herätti Halloweenia viettävässä Amerikassa hysteriaa lokakuussa 1938, kun osa kuulijoista luuli marsilaisten hyökänneen maahan.
Tempusta mykistyneenä RKO-yhtiö tarjosi kuunnelmasta vastanneelle nuorukaiselle ennenkuulumatonta sopimusta esikoiselokuvasta, jonka tämä saisi tehdä täysin taiteellisin vapauksin. Hän pestasi teatterikollegansa mukaan, hääti studiopomot kuvauspaikalta ja raivostutti kuulun mediamogulin, William Randolph Hearstin.
Ällistyttävä tulos, 25-vuotiaan Orson Wellesin huikaisevan rohkea Citizen Kane (1941), jäi tekijänsä ainoaksi elokuvaksi, jonka sisältöön ulkopuoliset eivät päässeet puuttumaan. Jo seuraavana vuonna hänen suurtyötään Mahtavat Ambersonit (1942) saksittiin mielivaltaisesti.
Maaseudun köyhästä perheestä kaupunkiin kasvatettavaksi luovutetun lapsen nousu miljoonaperijäksi ja lehti-imperiumin omistajaksi ei voi sammuttaa huipulle kapuavan magnaatin palavaa poltetta, koska hän kaipaa rakkautta, mutta on kykenemätön vastaanottamaan tai antamaan sitä.
Lahjattoman laulajatytön naituaan omaisuutensa sokaisema pohatta maksaa vaimostaan tähteä, mutta tunnekylmänä despoottina hän ruokkii vain omaa paatunutta luontoaan, joka ei suvaitse ympärillään heikkoutta tai epäonnistumista. Yksin Xanadu-linnaansa lopulta jäätyään tämä amerikkalaisen unelman kääntöpuolen järisyttävä vertaus ja irvokas ruumiillistuma saa ennen surkeaa kuolemaansa pukahdettua vain sanan "Ruusunnuppu", jonka arvoitusta toimittajamies lähtee ratkomaan.
Mutta onko löytämisellä väliä, kun Charles Foster Kane, tyranni täynnä tyydyttämättömiä tarpeita, oli tuomittu olemaan ikuinen etsijä. Ydinkysymys ja materialistisen onnen tragedia ehkä kuuluu: kuinka yksinäinen ja pettynyt voi olla mies, jolla on kaikkea?
Wellesin ilmaisutekninen edelläkävijäelokuva painaa leimansa kaikkiin myöhempiin mahtimiesten kuvauksiin. ”Ruusunnuppu”-ideaa kierrätettiin viimeksi Christopher Nolanin high tech- trillerissä Inception (2010).

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti