Ohjaus: Michael Bay
★☆☆☆☆
Militaristiseen paatokseensa tukahtuvilla jenkkipröystäilyillä nyky-Hollywoodin menestyneimmäksi toimintaelokuvien ohjaajaksi ponkaissut Michael Bay tarttui vuosikymmenen puolessa välissä tähänastisen uransa kiinnostavimpaan projektiin.
Samalla hän otti etäisyyttä hänen nousunsa taanneeseen piinkovaan tuottajaanJerry Bruckheimeriin, jonka nimi löytyy Bayn ohjaamien nuivien spektaakkelienBad Boys (1995), Armageddon (1998) ja Pearl Harbor (2001) takaa.
Lähitulevaisuuden maapallo on saastunut elinkelvottomaksi lukuun ottamatta yhtä unelmien paratiisisaarta, jonne tarkoin vartioidussa yhteisössä odottaa pääsyään joukko ekokatastrofista pelastuneita yksilöitä. Heistä yksi, epäilevän mielen omaava utelias miekkonen, alkaa hiljalleen kyseenalaistaa kulissinsa ja saa seuraa nuoresta kaunotarnaisesta.
Lukemattomista tieteisfantasioista ideansa ja kuvastonsa kierrättävä ohjaustyö on ehdottomasti nautittavimmillaan elokuvan ensimmäisen kelan aikana. Huippuunsa viritetyn utopian haavoittuvuudesta saa vihiä vain sen täydellisestä virheettömyydestä, jossa sanaharkat, seksuaalinen kanssakäyminen ja kaikenlainen yksilöllisyyden osoittaminen on kiellettyä.
Teoksen lähtökohtaa voisi mainosmaisesta visuaalisesta ylöspanosta ja irtopisteitä sutkautuksillaan kerjäävistä roolihenkilöistä huolimatta kehua valtavirran peruskaavoihin mausteensa antavaksi, ellei tietäisi millaiseen mahalaskuun kokonaisuus myöhemmin luiskahtaa.
Vaara ahneen ihmisen asettautumisesta tieteen herraksi ja jumalan asemaan on sinänsä helppo hyväksyä, mutta tarkentavien vastausten täytyisi myös kiihottaa älynystyröitä. Bayn valttikortista, tehostekeskeisestä vauhdinpidosta, ei ole avuksi.
Tavanomaista puuduttavaa ravaamisviihdettä edustava The Island (2005) käyttää scifi-ympäristöä ohjaajan paremmiltaan kopioimien toimintaan panostavien temppujen näyteikkunana.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti