perjantai 6. joulukuuta 2013

Kerron sinulle kaiken (2013)

Ohjaus: Simo Halinen
★★☆☆☆
Minuus lukeutuu elokuvataiteen loistaviin aihepiireihin samanaikaisesti abstraktina ja konkreettisena. Sen eri puolista sukupuolinen identiteetti muodostuu useimmille jo varhaislapsuudessa, mutta kulttuurisidonnaisina monet miehen ja naisen roolit ohjaavat sopeutumaan yhteisön vallitseviin odotuksiin. Tavallisille heteroillekin "poikkeamat" maskuliinisuudessa tai feminiinisyydessä aiheuttavat tarpeetonta painetta mukautua normiin, ja edistysaskeleista huolimatta homoilla tilanne on takuulla vielä vaikeampi.
Kaikkein heikoimmilla ovat väärään kehoon syntyneet yksilöt, transsukupuoliset, jotka eivät voi tuntea vartaloaan omakseen. Lääketieteellisesti ongelma on jotensakin ratkaistavissa, mutta yhteiskunnan syrjivät asenteet ovat toinen juttu vaikkapa työtä haettaessa tai lasta kasvatettaessa.
Tästä taustasta ponnistaa Simo Halisen ohjaaman elokuvan päähenkilö, joka sukupuolenkorjausleikkauksen ja avioeron läpikäyneenä naisena on muitten silmissä edelleen mies mutta sellaisena halveksuttava. Aihe ei ehkä sinänsä koske suurta joukkoa suomalaisia mutta on kiinnostava sen mahdollistamien arvopohdintojen vuoksi. Kuinka moni pystyy hyväksymään kovia kokeneet henkilöt ihmisinä saati kohtaamaan heidät lähellä: ystävinä, vanhempina tai jopa rakastajina?
Väärinymmärrys ja valkoinen valhe
Yleisinhimilliset äänenpainot ovat siis kaiken huomion arvoisia mutta edellyttävät lausujiltaan hyvän tahdon lisäksi myös olennaisen ja tyylitajua. Tuntuu, että jälkimmäisistä on pulaa.
Vaativassa pääosassa esiintyy vihaisia nuoria naisia monesti tulkinnut Leea Klemola, jonka elokuvassa läpikäymän elämänmuutoksen rinnalla monen muun kysymyksen luulisi jäävän sivummalle. Klemolan filmiminä käy edelleen kamppailua maailmaa vastaan, kuten nuoruuden rooleissaankin, mutta nyt jo selvästi aikuisempana ja seesteisempänä.
Hän esittää entisestä ammatistaan siivoojaksi päätynyttä Maaritia, joka yhtenä tavallisena iltapäivänä putsaa terapeutin vastaanottoa. Sovittaessaan palkanmaksajansa työasua hiukan haaveilevana sisään puskee aviokriisiä märehtivä asiakas, joka ottaa naamion täydestä. Syntyy enemmän nolo kuin hankala tilanne, mutta kasvojen säilyttämiseksi kerrottu valkoinen valhe muuttuu nopeasti vilpillisemmäksi.
Terapeutiksi tekeytynyt nainen huomaa nimittäin myöhemmin paitsi jakavansa neuvoja miehen kontrolloivalle vaimolle olevansa myös keskellä orastavaa romanssia edelliseen, mutta tilanteesta perääntyminen ei käykään päinsä ilman uhrauksia.
Pinnallisia päähänpistoja
Syvätarkaksi draamaksi epätavallisesta suhteesta tähyilevän elokuvan kivirekenä ovat luvattoman lepsu juoni ja epätasaiset osasuoritukset. Tarinankäänteissä ihmetyttävät esimerkiksi henkilöiden alituiset sattumakohtaamiset kaupungilla. Maaritinkin ratkaisut ovat etenkin alussa merkillisiä, sillä tuskin kukaan täysijärkinen aikuinen lähtisi ehdoin tahdoin esittämään toista vastaavassa tilanteessa, vaikka olisikin tottunut peittelemään sukupuolista identiteettiään.
Silti juuri hän paljastuu tarinan tasapainoisimmaksi ja itselleen rehellisimmäksi ihmiseksi, luultavasti siksi, että hyvää tarkoittavat tekijät haluavat asian näyttävän siltä. Niinpä teoksen viimeinen puolituntinen tarjoaakin porvarillista perhe-elämää viettävälle onnettomalle avioparille vain tukun toivottamasta turhautumisesta kieliviä mielenilmauksia päähenkilön auran kiillottamiseksi syntipukkien kustannuksella.
Kerron sinulle kaiken (2013) on kyllä kauniisti kuvattu, rytmisesti miellyttävä ja mallikkaasti äänisuunniteltu ohjaustyö, mutta ongelmat käsikirjoituksessa vain korostuvat laiskassa näyttelijäohjauksessa. Eniten kärsii Peter Franzénin kiltti valmentajaisä, joka vaikuttaa aivan liian poljetulta persoonalta ja vastuulliselta kasvattajalta päätyäkseen kolmiodraamaan, joka hänen osaltaan huipentuu täysin odottamattomaan tekoon. Opettajavaimon haksahdus taas on korkeintaan päivätorkuissa realistinen uni.
Enemmän säälittävät kuin oikeasti surkuteltavat pinnalliset päähänpistot varastavat elokuvaa varsinaiselta päähenkilöltään, jonka rohkeus itsensä avaamiseen ja uuden rakentamiseen on jutun ydin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti