perjantai 14. helmikuuta 2014

Naiset paitsiossa (2006)

Ohjaus: Jafar Panahi
★★★★☆ 
Iranilaisen elokuvan voittokulku maailmalla on jatkunut jo parikymmentä vuotta, mutta kotimaassaan ohjaajat kohtaavat jatkuvia vaikeuksia.
Iranin tunnetuimman elokuvantekijän Abbas Kiarostamin apulaisena aloittanutJafar Panahi osallistui jopa Iranin ja Irakin sotaan ennen ryhtymistään elokuvaohjaajaksi.
Siitä huolimatta hänen uusimmat teoksensa on määrätty esityskieltoon eikä Berliinissä myönnetty Hopeinen karhu teokselle Naiset paitsiossa (2006) muuttanut päätöstä. Itse asiassa jo tekovaiheessa Panahin oli esiinnyttävä valenimellä, jotta kuvaukset Teheranissa olivat ylipäänsä mahdollisia.
Panahin teoksia voi lähestyä neorealismin perinteiden jatkajina. Katsoja pääsee ikään kuin aitiopaikalta todistamaan tavallisten kansalaisten ympärillä kehittyviä arkisia tapahtumaketjuja, joiden välittömyyttä korostavat reaaliaikaan sidottu kerronta ja amatöörinäyttelijät.
Elokuva kuvaa naisen asemaa miehisten sääntöjen kahlitsemassa yhteisössä, kun Iranin jalkapallomaajoukkue pelaa ratkaisevassa karsintaottelussa pääsystä maailmanmestaruuskilpailuihin. 
Naisia ja tyttöjä ei katsomoon kuitenkaan päästetä ja verukkeeksi käy pelin aikana viljeltävä sopimaton kielenkäyttö. Niinpä otteluareenalle pyrkivä joukko miehiksi ja sotilaiksi pukeutuneita naisia vangitaan stadionille pystytettyyn karsinaan ottelun ajaksi, mikä toimii sangen havainnollisena vertauksena heille rajatusta roolista yhteiskunnassa.
Vaikka Panahi kietoo kritiikkinsä kevyen komedian muotoon, paljastaa hän ohjaustyössään miehisen kaksinaismoraalin purevasti. Teoksen visuaalinen kieli on niin pienimuotoista, että länsimaiseen mahtailevuuteen tottuneille se toimii joko raikkaana tuulahduksena tai vieraannuttavana elementtinä. Sen koskettavuutta ei kuitenkaan voi kiistää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti